De Hazelaar

De hazelaars bloeien. Zij zijn de eerste van het nieuwe jaar. Niet gehinderd door kou, bloeien de heldergele katjes al als het nét ietsje lichter wordt. En ik bloei weer van hen op; we zijn de donkerte voorbij! Zij hebben geen insecten nodig. De wind neemt het stuifmeel in gele wolken mee. En er is maar één korreltje nodig om een nieuwe noot te laten groeien. Als het maar landt op het kleine rode bloemetje!

Kijk om je heen, zie jij de eerste rode knopjes van de hazelaar?

Inspiratie voor het nieuwe jaar

''Je gaat het pas zien als je stil staat''

We leven in een samenleving waarin we altijd aan staan, maar niet in verbinding zijn. We zijn altijd bereikbaar op onze telefoon en computer, maar op een dieper level missen we vaak de natuurlijke verbinding met onszelf, met elkaar en met onze omgeving. We zijn vergeten wat we zijn; natuur!
Hierdoor ontstaan allerlei problemen, zowel in ons innerlijke landschap als in het landschap waarin wij leven. Tijd om de mentale en fysieke monocultuur te doorbreken en de balans met onze natuur te herstellen.

De remedie is kinderlijk eenvoudig, voor de hand liggend en voor iedereen bereikbaar.

Je gaat het pas zien als je stil staat! Ga naar buiten, sta stil en kijk; wat leeft er, wat groeit er, wat zoemt er?

Zodra je ‘gepakt’ wordt door de schoonheid van een vlinder of het sjouwen van een mier, ben je er. Alles verandert. Je ontspant, ervaart de verbinding en je voelt de samenhang.
Een dieper weten maakt zich van je meester. De wilde wijsheid in jezelf wordt weer wakker. Je komt thuis!

Iedereen heeft als kind natuurervaringen die je nu nog weet. We hoefden er geen moeite voor te doen want we zagen het ... we waren het! Een natuurlijk zijn. Waar het om gaat is dat we dit vermogen nog steeds hebben. Allemaal! Als je maar stil staat, in het moment. En eenmaal ervaren kan je het nooit meer niet zien. Je ervaringen worden steeds rijker en je verbondenheid wordt diepe liefde. Je koestert het gonzen en zoemen en ervaart dat overvloed de natuurlijke staat is van het leven. Kapot maken, je kan het niet bedenken.

Dus hoe zou het zijn als we van soms.. naar vaak en bewust stil gaat staan …..? Wat gebeurt er met ons als we niet iets doen maar zijn met dat wat er is?

Het zet een kracht in ons in beweging die sterker is dan verdragen en bedragen. Het steekt een vuur aan van liefdesgeluk. Moeizame politieke vergaderingen worden cirkels van mensen die waarnemingen delen, kennis verdiepen en samen ruimte geven opdat natuurlijke processen floreren.

Bijleren doe je buiten!

Doe je mee?

Vrijwilligers voor onderhoud Bijenoase
't Sluisje in Zeist

Sinds 2019 is de Bijenoase in Zeist een magneet voor wilde bijen en zijn er zelfs een paar zeldzame soorten geteld! Elk jaar werken we met een groep vrijwilligers aan het onderhoud van deze plek. Kom je ons het komende jaar ook helpen?

Meer informatie over Bijenoase 't Sluisje

Webinar gemist...

Donderdagavond 15 december 2022 heeft Sonne Copijn een gratis Webinar gegeven bij de Soil Food Web School van Elaine Ingham. Heb je er wel eens bij stil gestaan waarom bijen en de bodem met elkaar in verbinding staan? Via onderstaande Webinar krijg je de kans hier verder over te leren.

Webinar bekijken