Workshop Bijenwaskaarsen maken

Kom je zaterdag 23 december ook kaarsen maken van bijenwas?
Bijenwas wordt al duizenden jaren gebruikt om kaarsen te maken.
Imkers betaalden vroeger belasting in natura met bijenwas!
Dat was het belangrijkste licht in donkere dagen.

We nemen je mee in de wereld van de bijenwas, want waar komt die vandaan?
Hoe bouwen bijen raten? We smelten oude raat en zuiveren de was.
En daarna maken we kaarsen.

Je krijgt aan het eind van de middag eigen gemaakte kaarsen mee.
Deze workshop is ook leuk voor kinderen! Een stralende start van de kerstvakantie?

Datum en tijd: Zaterdag 23 december, van 14.00 - 17.00 uur

Locatie: Stadsboerderij Caetshage in Culemborg (10 minuten lopen van station)

Kosten: 5 euro onkostenvergoeding

Kosten: Financiële bijdrage in de vorm van donatie aan Bee Foundation (richtbedrag 25 euro)

Schrijf je nu in en leer bij!

Word jij bevlogen vriend van Bee Foundation?

Bee Foundation bestaat nu 8 jaar. In de afgelopen jaren heeft Bee Foundation zich ontwikkeld tot de stem van de bijen. Als team vormen we een imme, een volk. We geven bij-les en leggen bijenoases aan. En als nodig geven we constructieve maatschappelijke bijensteken. En dat gaat goed. We werken met boeren en bedrijven, met overheden en scholen.

In 2024 start onze School voor Bijen en Biodiversiteit. Pas als je stilstaat ga je het zien is ons motto. En alles wat je dan ziet kan je nooit meer ‘ont-zien’. Dus rijgen de waarnemingen zich aaneen tot rijke ervaring en kennis. En onze verbondenheid met de natuur verdiept zich. En wie wil dit nu niet, leren kijken door de ogen van de bijen? We hebben de plannen klaar, zijn bezig met fondsenwerving. In het nieuwe jaar komt het programma online.

Bee Foundation werkt dankzij financiële steun van vrienden, particulieren en bedrijven. Zij borgen de continuïteit van ons werk. Samen met een klein team betaalde medewerkers en een groot team vrijwilligers, kunnen wij hierdoor de stem van alle bijen zijn.

Laat jij jouw zoemende hart ook spreken?  Word jij onze bevlogen vriend(in) voor 5 jaar*?

We zijn onze vrienden enorm dankbaar. Word jij vriend? Dan nodigen we je deze nazomer graag uit voor een gonzend bijendiner!

*Maak gebruik van belastingvoordeel dankzij onze ANBI status.

Ik word bevlogen vriend!

Foto: Robert Timmerman

Aangepast slootkantenbeheer voor biodiversiteit

Afgelopen jaar is  de pilot voor aangepast slootkantbeheer succesvol afgerond en inmiddels een pakket in het agrarisch natuurbeheer in Flevoland.

Binnen de pilot is samen gewerkt met Flevolands Boeren Natuur,  Landschapsbeheer Flevoland en BD-EKO met financiering van Waterschap Zuiderzeeland en Provincie Flevoland.

Er staat een team met zin in de toekomst, ambitie en kennis om op te schalen naar 10% groen-blauwe dooradering in Provincie Flevoland.

Bee Foundation heeft een film gemaakt waarin we terug kijken naar de resultaten, de hobbels en de toekomst. Om de hobbels te bespreken ligt deze film inmiddels bij alle statenleden van provincie Flevoland, bij de oud ministers van natuur en landbouw en bij ambtenaren van LNV.

Bekijk de slootkanten film

KERSTTIP: Geef  bio-bloembollen cadeau!

December is de maand van de feestdagen en van geven en ontvangen. Hoe zou het zijn om een zakje bio-bloembollen cadeau te krijgen? Steun Bee Foundation door jezelf of iemand anders een Bijenoase cadeau te doen ter waarde van 25 euro en ontvang 25 bio-bloembollen cadeau. Deze actie loopt tot en met eind december en is daarmee een leuke cadeautip voor de feestdagen! Zo dragen we dit najaar samen bij aan een heerlijk kerstdiner voor bijen, hommels en vlinders voor in het voorjaar.

FILMTIP VAN DE MAAND!

Op zaterdag 9 januari om 20:30u op NPO2 wordt de film door BNNVARA uitgezonden op televisie.

Daarna is de film 30 dagen lang te zien op NPO Start en tot 3 jaar na de uitzending op NPO Plus.

Later in 2024 wordt Hooiland uitgezonden bij Omroep Gelderland en RTV Utrecht. Precieze data volgen.

Ik geef kerstbollen cadeau
Bekijk de trailer!